Waaaw Namibië: deel 2 - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Leen Heurkje - WaarBenJij.nu Waaaw Namibië: deel 2 - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Leen Heurkje - WaarBenJij.nu

Waaaw Namibië: deel 2

Door: Heurkje

Blijf op de hoogte en volg Leen

11 Juni 2007 | Namibië, Windhoek

Ziezo 800km na de apfelstrüdel in het Duwisib kasteel komen we aan bij zuurpruim Helga. Uiteraard weer in het donker... en na een stekelvarken ontweken te hebben!! Denk dus niet (zoals ik) dat een stekelvarken een egel is! Neen een porcupine is een groot beest met dikke mikado-achtige stekels. Helga heeft meer oog voor haar 3 duitse herders dan voor ons. Ze dient dan ook alleen maar als breekpunt en overnachting voor we aan de safari job beginnen in Etosha. Etosha is anders dan de Zuid-afrikaanse parken omdat het een vlakte is waar het allemaal te gebeuren is rond drinkputten waar alle beesten naartoe trekken. Bij zo'n water kan je dan de sociale gang van zaken bestuderen: zo lag er een drietal leeuwen onder een boom naast het water en alle andere beesten waren zichtbaar gestresseerd: de zebra's, wildebeesten en springbokkies keken allemaal richting leeuwenboom en durfden amper gaan drinken. Het is dit jaar "100 jaar Etosha". Helaas zijn de overheids gerunde kampplaatsen niet klaar geraakt tegen de festiviteiten (huhu afrika!) met als gevolg dat wij buiten het park moeten logeren. Hihi wij logeren bij Tim & Lauren Osbourne, een famous paar! Het zijn 2 biologen, native Americans, die 20 jaar in Alaska hebben gewoond en nu de kou ontvluchten maar nog altijd even afgelegen wonen! Grappig! Die man werd door Wim aanzien als de radio! Hihi vanaf hij ons zag begon hij te vertellen (Begrijpelijk als je naaste buur 10km verder woont en je van nature graag vertelt) Hihi het moet gezegd dat hij al wel vanalles had meegemaakt en dat hij smakelijk kon vertellen. Hij is vogelkenner en doet ook onderzoek in Etosha. Eigenlijk zijn ze een beetje manusjes van alles: alles wat we daar te eten kregen hadden ze zelf gemaakt (wel van moetes bij gebrek aan winkel binnen 50km): mosterd, salami, tomaat, brood, gerookte kudu (dus van het schieten, slachten tot het roken alles zelf). Vanop hun terras zag je weer het bewijs hoe leeg het land is en dat er waarschijnlijk meer beesten leven dan mensen! Volledig rondom rond alleen maar african bush te zien. Uit de bush kwam Thomas tevoorschijn, een african wild cat die ze sinds 3 jaar eten waren beginnen geven en die op koude winterdagen (nu dus) eten kwam bedelen. Het was deel van een studie om te kijken of ze die kat kunnen temmen. Ze hadden ook een hond... allez ja ze hadden een bat-eared fox, Gina, verzorgd als baby en nu was het hun huisdier. Het derde beest wat door hun gevoeierd wordt was een porcupine, te schichtig om een naam te krijgen.
Dag 2 in Etosha nog wat highlights gezien: leeuw die dode zebra bewaakt, groep olifanten in bad, cirkelend gieren, stinkdier, ... Aangezien we de plek van Tim en Leuren eigenlijk nog niet in het daglicht hadden gezien besluiten we om een dag extra te blijven, een rustdag! Dat was natuurlijk niet gerekend op de hyperenthousiaste Alaskezen die hun farm en alle bijbehorende snufjes wilden laten zien! Geweldig! Camoufflage Lauren toont haar nieuw ontdekte soort olifantsmuis, dan Tim zijn grond vol van "Stomatolites" een soort fossielen van toen ales nog onder water lag. Soit een leutige lokale safaririt, vooral omdat je ondertussen goed kleur kon pakken al rechtstaand op hun bakkie, hihi. Soit de radio wordt afgezet... tot er 2 vogeltjes in zijn net zitten en wij hem mee ringen, wegen en weer vrij laten. Grappig! 2 mensen vol energie en enthousiasme (en niet storend dat het amerikanen zijn!)
En dan na 2 mineure akkefietjes weer thuis. Eerste akkefiet: het vliegtuig vertrekt 2 uur vroeger dan gedacht... dat ontdekken we om 7u s'morgens ofte 7 uur voor take-off ofte 500km van take-off. Tweede akkefiet: Mijn sentra geeft geen kik na een week stilstand in de kou... na 1 lokale ronde stoempen op de parking van de luchthaven pruttelt hij op gang. Conclusie batterij plat (vandaag al verholpen). Andere akkefietjes bijvoorbeeld over de staking volgen na mijn wacht van morgen...

• 11 Juni 2007 - 20:36

Goedels:

Weeral iets om op mijn verlanglijstje te zetten van reizen in en rond Zuid-Afrika.
    Maar hoe heten die luchtvaartmaatschappijen weer behalve kulula om een vliegtuigticket in ZA te boeken?
    Binnenkort skypen? Ben deze week wel een beetje thuis 's avonds. Ik zal mijn skype opzetten.
    Groeten,
    Goedels

• 11 Juni 2007 - 20:47

Ann:

Allé, dat was precies weer helemaal in orde. 'k ben benieuwd naar de foto's.

• 13 Juni 2007 - 15:35

Heurkje:

Tja foto's... aangezien Agfa Gevaert failliet is gegaan heb ik deze keer geen CD-Rom bij mijn foto's gekregen! Dus zullen jullie nog een beetje langer op de foto's moeten wachten, tot Floran zijn machien gemaakt is...

• 14 Juni 2007 - 15:43

Séverine:

Hier zijn er nog in Belgie ongeduldig aan het wachten op schoon foto's... Blij om te lezen dat Namibië een groot succes was!

Zijn ze daar intussen terug aan het werken trouwens?

PS voor Goedels van hierboven : de goedkope concurrenten zijn 1time en mango (misschien zijn er nog hoor...)
    misschien dat mijn ex-roommate en eveneens trouwe lezer van deze website nog aanvullingen heeft...ze was altijd zeer goed in praktische regelingen (véél beter dan ik)

• 15 Juni 2007 - 10:37

Karolien:

ja Séverine, ik ken er nog eentje: Nationwide, maar dat is het dan.
    Leen, je Namibië-tripje klinkt fantastisch, vooral de trektocht door de duinen. We zullen nog eens moeten terugkomen.
    Groetjes.