De strike: part 2 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Leen Heurkje - WaarBenJij.nu De strike: part 2 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Leen Heurkje - WaarBenJij.nu

De strike: part 2

Door: Heurkje

Blijf op de hoogte en volg Leen

16 Juni 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo iedereen!
Ik had nog niet laten weten hoe het verder met de strike gaat... ondertussen is er hier dus al 2 weken strike aan de gang! De Kalafong ligt al 2 weken plat, allez 75% plat. Alle electieve dingen zijn afgelast (daar gaat dus mijn operatieve ervaring...) Alleen dringende dingen gaan door. Aangezien alles rond de zwangeren semi- tot zeer dringend is, is het werk op verloskunde bijna hetzelfde als voordien. Op gynaecologie is dat anders... hihi mijn werkdag zit er nu gemiddeld rond 11u op... Soit eigenlijk is het globaal gezien niet zo leuk als het lijkt! Het leger is dus ook de Kalafong geinvadeerd!!! Yep legermannetjes schuren de vloer met masker op en handschoenen aan (de mensen die dat al jaar en dag doen heb ik dat nog nooit zien gebruiken??), leger-sisters geven de medicatie, het leger ruimt op en het leger patrouilleert! Bizar!! Ook de politie is optimaal gemobiliseerd, om wat te doen daar ben ik nog niet helemaal achter gekomen. Eigenlijk zijn de meeste sisters wel op het werk maar ze dragen hun uniform niet. Dat doen ze om aan de ingang niet herkend te worden als sister. Blijkbaar worden de sisters geïntimideerd door de lagere werkers. Zo is er ergens al een huis van een verpleger ontploft... Soit het is een bizarre situatie! Vrijdag is dan ook bij ons de eerste baby geklasseerd als "casualty of the strike". De baby zal waarschijnlijk sterven omdat de opvang niet was zoals het zou moeten zijn... Ik ben er trouwens zeker van dat er al heel veel mensen zijn gestorven door de strike! De spoed van Kalafong puilt normaal gezien uit van serieuse gevallen, nu is hij leeg! Waar zijn al die patiënten naar toe??? naar een ander ziekenhuis? neen, want die staken ook! De hamvraag is nu: hoelang gaat het nog duren? Ik hou jullie op de hoogte!
Vandaag is het een nationale feestdag hier: Youth Day! 31 jaar geleden is Hector Petersen, een jongetje uit Soweto gestorven op straat, iedereen herkent zijn foto wel van zijn zus die hem draagt nadat hij is neergeschoten. (Happy Birthday Bjorn! Het schoot mij te binnen dat we nog hadden besproken hoe recent al die dingen hier zijn!) Die opstand was een belangrijk punt in het afschaffen van de apartheid. Een ideale dag dus om naar het apartheidsmuseum te gaan!! Ze zeggen dat als je één museum in ZAF wil doen dat het dan dit moet zijn! En dat is waar denk ik, het is heel goed opgebouwd, niet saai en zelfs heel pakkend! Eigenlijk moest ik ook aan de strike denken! Ze hebben gelijk dat ze striken want anders gebeurt er toch niks. Maar ik weet nu ook de oorsprong van het "Toyi-Toyi-en". Toyi-Toyi-en is wat de zwarten doen als ze in opstand komen, het is eigenlijk dansen en zingen. Met de strike dus ook voor de deur van de Kalafong! In het museum werd uitgelegd dat ze dat ook in de apartheidsstrijd deden om de moraal hoog te houden en ze putten er de energie uit om verder te strijden. Misschien komt ook hiervan de uitdrukking "toy toy toy"??? een nieuw ethymologisch vraagstuk... Soit wat ook schokkend was is dat dezelfde legervoertuigen van toen nu ook olijk in de Kalafong geparkeerd staan... Dus de tijden zijn dan toch nog niet zoveel veranderd. Het museum doet je beseffen wat de wit afrikaners denken en ik vrees dat sommigen het nog altijd denken. Die dingen zijn dan ook nog geen 20 jaar oud... (Nelson vrij in 1994!) Allez opnieuw een aanrader voor wie nog eens naar hier komt! (Dit in tegenstelling tot de film "Perfume" waarvan ik net bekomen ben... nondepillekes dat is een slechte film)

  • 17 Juni 2007 - 20:41

    Igor:

    Ja ik herinner mij nog van mijnen tijd, in den Grooten Oorlog, toen moesten wij dat ook doen. Er zullen nog wel Oudstrijders onder de lezers zitten die kunnen vertellen over hunne Goeden Ouden Tijd. Komaan manne, da's de plek hier! Mooi Forum hier zene ;)

  • 18 Juni 2007 - 07:00

    Sas:

    help, heurkje, lijkt me allemaal heel griezelig, doe maar een beetje voorzichtig aan,

  • 18 Juni 2007 - 10:13

    Heurkje:

    Even wat geruststellende woorden: de kliniek is nog nooit zo rustig geweest, nog nooit zo proper geweest, de patienten hebben nog nooit zoveel eten gekregen (dat zeggen ze zelf, anders verdwijnt er altijd vanalles tussen de keuken en de ward) en ik ben nog nooit in mijn leven zo vroeg thuis gekomen! (om in de zon te zitten) Dus alles tip top!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Leen

Op missie in de Kalafong !!

Actief sinds 06 Aug. 2006
Verslag gelezen: 129
Totaal aantal bezoekers 63962

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2006 - 31 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: