A call is like a box of chocolates... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Leen Heurkje - WaarBenJij.nu A call is like a box of chocolates... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Leen Heurkje - WaarBenJij.nu

A call is like a box of chocolates...

Door: Heurkje

Blijf op de hoogte en volg Leen

02 Juli 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hoi belgenland, hoi Zomerland!
Gisteren weer geschiedenis geschreven... haha 2 ectopics op 1 dag gehad! De historie van de ectopics (leken: buitenbaarmoederlijke zwangerschap) is nu eindelijk tot rust gekomen! Toen ik begon met gynae-calls was mijn grootste stresspunt dat ik nog nooit een ectopic had geopereerd. Hier is dat een klusje van niks dat bij wijze van spreken door de student wordt gedaan. Hier zijn er dan ook gemiddeld 4 ectopics op een week in de Kalafong... in België 1 in 4 maand ofzo (ik kan mij niet herinneren dat op 2 jaar Duffel er 1 ectopic was...) Het vreemde was nu dat ik al 2 maanden gynaeco calls doe in Kalafong en ik had nog nooit een ectopic gehad... vreemd! Ofwel heb ik ze allemaal gemist? Soit de eerste die ik had die is dus naar huis gegaan (Refuse Hospital Treatment) om met haar moeder te bespreken of ze zich wel zou laten opereren. Wij, sisters en ik bleven benadrukken dat ze thuis dood kon gaan maar geen effect, ze ging eerst met de familie spreken. Na een week is ze dan teruggekomen (hoewel ze mij had beloofd om dezelfde dag terug te komen) met de nog steeds levende ectopic! Hihi het summum wat ik zou willen zien is een viabel ectopic! (leken: baby die klaar is om geboren te worden maar niet in de baarmoeder zit). Als het hier niet gebeurt zal de kans zeer klein zijn dat ik het ooit zie! Soit de wacht van gisteren: ik had precies al een soort voorgevoel dat ik vandaag de dag niet zou doorkomen zonder ectopic. En poef: 2 tegelijk op spoed! Geen twijfel mogelijk, er was geen ontsnappen aan, ik stond er nu alleen voor. (de baas bellen voor een ectopic is ook GIGA afgang, dus dat moest ook absoluut vermeden worden) Gelukkiglijk had ik een lieve anesthesiste (dat is hier een zeldzaamheid) aan wie ik bekende dat dit de eerste laparotopie voor ectopic uit mijn leven zou worden. Ze zei: "ach ik kom je wel helpen als het moet" Goed zo, that's the spirit! Je moet weten dat de pasafgestudeerde dokters hier 2 jaar in de brousse worden gestuurd waar ze ALLES zelf moeten doen! Dus dat kind had al darmen aan elkaar gezet en hersenpannen geopend dat ze zeker niet opkeek van een ectopic. Soit om het verhaal kort te maken: de ene had 1,5l bloed in haar buik en de andere 800ml, allebij een ruptured ectopic in de rechter eileider, allebei probleemloos weggenomen!! OEF!! Dus de latente stress voor de "eerste" ectopic is nu ook weg! Vanaf nu kan ik dan ook de baas bellen moest er toch een probleem zijn. Het is immers niet meer de eerste keer! hahahah...
You never know what you gonna get!!

  • 03 Juli 2007 - 16:48

    Buurman (hier Benede:

    Een voldragen ectopic doet mij altijd dromen om zelf ook zwanger te kunnen geraken. Zooo jaloers ben ik op de vrouwen die een baby kunnen voelen groeien, bewegen, shotten in hunne buik. Alleen de geboorteweeën zal ik nog steeds moeten missen :)
    Mmmmmm, laat mij weten als 't zo ver is (of als ge studiemateriaal nodig hebt voor wéér een nieuw wetenschappelijk artikel)

  • 10 Juli 2007 - 08:42

    Séverine:

    goed zo Leen, dat is de spirit!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Leen

Op missie in de Kalafong !!

Actief sinds 06 Aug. 2006
Verslag gelezen: 99
Totaal aantal bezoekers 63953

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2006 - 31 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: