Drukke sociale week - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Leen Heurkje - WaarBenJij.nu Drukke sociale week - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Leen Heurkje - WaarBenJij.nu

Drukke sociale week

Door: Heurkje

Blijf op de hoogte en volg Leen

29 Juni 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Dumela!
Amai amai het is precies een drukke week want ik heb al dagen het gevoel dat ik veel te vertellen heb maar niet aan het vertellen geraak! Eerst een verslag van mijn boerenweekend !
Yep normaal een afscheidsweekend met Dalene en Beulah, 2 collega’s die ik het beste ken. Oorspronkelijk gingen we wat niksen aan de zee maar het werd omgevormd tot een stapweekend met de vrienden van Dalene. Hihi ik moet toegeven dat ik er een beetje tegenop zag om met 15 onbekende boeren (voortrekkers of Afrikaners hoe je ze ook wil noemen) op stap te gaan. Maar het was heel leuk!! In de buurt van Vrede waren we gelogeerd op een boerderij! Het was de moeite om hun gewoonten te observeren hihi! Iedereen moet dus zijn eigen eten en drinken meebrengen !!!! Kan het nog meer on-belgisch! Yep Beulah en ik waren gaan shoppen om het weekend te overleven… Je moet dus al op voorhand weten hoeveel pintjes bier je gaat lusten en ook je worst is gerantsoeneerd! Soit iedereen komt aan met zijn bakkie (pick-up, 99% witte kleur), nestelt zich op de hooizolder en gooit zijn vlees op het vuur. De volgende morgen 14 km gaan wandelen. Mooi landschap, klein bergje, alles geel omdat het winter is. Niet iedereen ging mee… ze bleven thuis om naar het rugby te luisteren op de radio! Hihi. Eigenlijk wel leuke mensen maar toch blijven er kantjes waar ik absoluut versteld van sta of niet mee om kan! Als algemene gedacht kunnen we wel stellen dat ze 100% racistisch zijn, bezigheid nummer 1 is dan ook het roddelen over of mopjes maken over de zwarten. Er was één jongen bij die het vooral op mij gericht had en graag zijn hart eens wou luchten hoe erg hij wel te beklagen was dat er nu omgekeerd racisme was… ocharme ocharme… Witten krijgen geen werk en worden nu achteruit gesteld! Toen hij zei dat hij vond dat Europa dat nu ook maar eens moest weten had hij volledig afgedaan! Alsof ik nu meedelijden moet hebben gewoon omdat hij dezelfde kleur heeft als ik! Tsss. Zijn voorouders hebben 200 jaar geleden besloten om uit Europa weg te gaan, goed awel voila. Ze waren op zoek naar een beter land! Hij is nu zoiets als de derde generatie Marokkaan, 100% inwoner van dat land maar hij zou moeten weten dat hij zijn taal, godsdienst en gewoontes niet moet opdringen aan de lokale meerderheid. Precies of de arm dutskes van witten zijn te beklagen!!! Iedereen die daar was heeft werk, een vette kar, een eigen huis, … kortom alles wat ze willen.
Gelukkiglijk hebben ze het niet over godsdienst gehad!! Nog zo’n hekel punt hihi. Soit de volgende dag heb ik dat punt met enkele mensen alleen besproken. Die zagen inderdaad wel in dat ze het zo slecht niet hadden en dat ze inderdaad de immigranten zijn maar ze zijn gewoon bang voor de toekomst. Waarom juist kan ook nooit uitgelegd worden. Vele van de migranten willen dus ook weer opnieuw migreren.
Onze pa heeft mij ooit gezegd:”Je moet nooit vluchten wat er ook gebeurt” Awel ik ga 100% akkoord met hem!! Soit samengevat “ons het lekker gekuier”!
Woensdag hebben we eigenlijk nog lekkerder gekuierd, we zijn naar de Lion King musical gaan zien! Waaaaw super! Ik beschouwde mezelf als een musical septicus maar dat moet precies vernaderen want het was “stunning”!! De kostuums waren geweldig en dat was al direkt te zien in een gigantische openingsscène: giraffen, springbokkies, zebra’s, moeder en baby olifant, alle beesten waren daar voor de zonsopgang! Heerlijk gezongen en super origineel gebracht! Hakuna Matata!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Leen

Op missie in de Kalafong !!

Actief sinds 06 Aug. 2006
Verslag gelezen: 102
Totaal aantal bezoekers 63963

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2006 - 31 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: