De strike - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Leen Heurkje - WaarBenJij.nu De strike - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Leen Heurkje - WaarBenJij.nu

De strike

Door: Heurkje

Blijf op de hoogte en volg Leen

01 Juni 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Halli Hallo!
Iedereen kan opgelucht ademhalen (vooral ikzelf) want ik ben uit de kliniek geraakt! Hihi het was niet eens zo moeilijk, maar wel een maffe situatie!
Ik was dus van wacht gisteren en het was al opvallend rustig... 3x minder patiënten dan gewoonlijk (wat een goeie zaak was) Toen de nachtdienst was aangekomen rees ineens de vraag of ze om 24u zouden beginnen staken en naar huis gaan of pas om 7u de volgende morgen?? De theatre-sisters (die van het Oka, waarvan sommige absoluut niet mals zijn!) wisten mij te vertellen dat vanaf 24u het "go slow" principe ging worden toegepast... De mop "is dat niet altijd het principe hier" was te voor de hand liggend en ik moet toegeven dat ik regelmatig slijm bij de theatre-sisters en dus nu ook wijselijk mijn mond hield. Dat is nodig om dingen gedaan te krijgen en dan liefst nog op een degelijk uur. Soit pech want om 23u heeft er één een miskraam op 20 weken en de placenta blijft achter... alle trukjes falen en ik moet dus een curettage boeken bij de theatre-sisters. Soit volgens het "go slow" principe is het doorgegaan om 5u. Dan als de klok 7u sloeg en hun dienst er officieel op zat, ZOEF was iedereen weg! Geen sister meer te bespeuren! De ochtendploeg is niet komen opdagen of beter werd niet binnengelaten door de harde kern van strikers. Dus stel het u voor, een kliniek zonder personeel, niet in de keuken, niet in ICU, niet in de verloskamer, nergens! Alleen de dokters werden binnengelaten (pfff altijd de seuten/redders van de maatschappij). Maar het gevolg was dus wel grappig. We kregen van Prof P de opdracht om iedereen die ook maar enigzins naar huis kon naar huis moest worden gestuurd! Van de gynae-ward die normaal 34 patiënten kan bevatten bleven er nu 3 over.
En wij hebben deze morgen de vloer geveegd, de bedden opgedekt, het eten rondgebracht, de pillen verdeeld, de wondzorg gedaan, de WC's geinspecteerd (waaaw ik was geshockt! Zo vieselijk wist ik niet dat het was. Ik wou dus schrijven gekuisd maar aangezien dat een chronisch probleem leek heb ik besloten alleen maar de papiertjes op te rapen) Nadien was het vergadering met Prof, ik was wel postcall en had alle recht om te verdwijnen maar deze unieke situatie moest ik toch ten volle meemaken!! Soit de ontslagronde in verloskunde hield nog teveel mensen over dus moesten we nog eens herbekijken wie er nog naar huis kon!! hahah echt waar! Van de 3 gynaecopatiënten bleef er 1 over (Jehova getuige met Hb van 4 gisteren re-look laparotomie gehad, hihi met recht dus om in de kliniek te blijven). Toen ook bleek dat er geen sectiosets en bevallingssets meer waren (leken: steriele potten en pannen die je ervoor nodig hebt) heeft Prof P beslist dat het ziekenhuis geevacueerd moet worden!!!! Yep alle patiënten naar huis of in grootste nood doorverwezen naar een publiek ziekenhuis waar er wel nog enkele sisters gesignaleerd waren maar waar er in theorie ook staking is! Over een transfer naar de privé-ziekenhuizen werd nooit gesproken... Misschien moet ik het toch ook wel even opnemen voor de sisters want de meerderheid wou wel komen werken maar blijkbaar werden ze niet binnen gelaten en worden ze ook geintimideerd als ze wel werken door de harde kern die vooral uit lagere werknemers bestaat (porters, koks, cleaners,...) Nu als je hun loon bekijkt dan zou ik ook staken. (5000 rand per maand voor een jonge vroedvrouw, 500€ slechts)
Soit toen ik dan aan de missie begon om de kliniek te verlaten... stond eigenlijk de slagboom open en kon ik gewoon buiten rijden. Er stond wel wat volk voor de kliniek en een kleine stoet danste en zong. Agressie heb ik niet gezien. Soit nu ben ik eens benieuwd hoe de hele historie zal aflopen en hoelang het zal duren! Ik ben er zeker van dat zelfs na 1 dag er al patiënten zijn gestorven door de strike! Soit ik ben uit de kliniek en ik ben nu mijn valies aan het pakken om naar Namibië te gaan!!! Jippieee tot binnen een week!

  • 11 Juni 2007 - 08:54

    Smithy:

    benieuwd naar je reisverslag...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Leen

Op missie in de Kalafong !!

Actief sinds 06 Aug. 2006
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 63959

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2006 - 31 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: