Drukke Kalafong week - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Leen Heurkje - WaarBenJij.nu Drukke Kalafong week - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Leen Heurkje - WaarBenJij.nu

Drukke Kalafong week

Door: Heurkje

Blijf op de hoogte en volg Leen

29 Juni 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Ook in Kalafong was er deze week veel nieuws. Allez ja het enige echt nieuws is dat de strike sinds gisteren gedaan is! Yep na 1 maand is er een akkoord, hoeveel procent opslag ze (we!) nu krijgen weet ik niet maar het zou gedaan zijn. Vandaag was er anders nog niet veel verandering te bespeuren haha het is dan ook vrijdag… misschien zal tegen maandag alles weer normaal zijn!
Dinsdag heb ik weer mijn portie “Kalafong aktie” gehad. De sister belt mij wakker om te komen helpen in de verloskamer voor een “death on arrival” Huhu…

Wacht we maken er de “Casus van de maand” van !!
Alleen dus te lezen en op te lossen door mijn dokter-vriendjes:
Een 32 jarige vrouw, P3A1G5, binnengebracht door haar moeder. Ze had haar moeder nog net verteld dat ze 5 maand zwanger was. Ze was thuis de hele dag tip top, had gekookt, gegeten en toen kreeg ze plots buikkrampen, 2x gebraakt en “gecollapsed”. Bij aankomst GCS 6/15, BP 70/50, P 120/min, 33,5°C, geen druppel urine in de catheter, Hb 12,8, AST 1750, ALT 1300, PLT 131. Na wat vocht en zuurstof was ze weer aanspreekbaar en de bloeddruk 120/90. Haar buik werd naarmate ze langer bij ons was wat meer opgezet, geen peritonitis, epigastrisch tender, 16 weken uterus te voelen. Plots werd ze onrustig en vroeg ze naar morfine ???? (Zeer ongewoon voor een modale vrouw uit Saulsville!) En toen zakte ze weer ineen… Felicia, mijn junior collega heeft haar geintubeerd (gelukkig dat zij dat op zich nam aangezien ik … dat nog steeds nooit gedaan heb!) en ik de chest compressions. Gelukkiglijk had ik net voordien de anesthesist moeten smeken om ons te komen helpen (het ooh neen gynaeco principe is hier ook van tel!) Soit nadien kreeg ze weer een ritme 50/min, en met adrenaline bleef ze op gang. Ondertussen was het hemoglobine gezakt van 12,9 naar 4,2 zonder dat er een druppel bloed te zien was. Sonar niet beschikbaar aangezien het toestel aan de muur is vastgehangen ter diefstalpreventie… De interniste was spoorloos. De chirurg was te stoer om met ons te praten maar hij dacht dat het alleen maar een ruptured ectopic kon zijn… Soit we hebben ze nog naar ICU gerold maar met een pols van 30/min, pH 6,8 en Hb 4,2 werd de reanimatie gestaakt. Nadien wist één van de sisters te vertellen dat deze vrouw bekend stond om haar illegale abortus praktijken... wij vonden al dat er een herbal geurtje hing aan de hele geschiedenis! Wat is de diagnose??
Dat vroegen de bazen ook aan mij de volgende morgen… Was het een ectopic geweest dan ging ik definitely de geschiedenis in als “de belg die een ectopic miste” of eerder “de belg wiens eerste ectopic RHT (refuse hospital treatment) tekende en naar huis ging en wiens tweede ectopic dood was” Gelukkiglijk was ik heel blij dat de post-mortem iets anders bewees! Dat was genoeg reden om 4 uur papierwerk te doen om een post-mortem geregeld te krijgen in een ziekenhuis on-strike… Rarara Wat was het?

Vandaag was helaas mijn laatste normale werkdag in Kalafong… Nu sturen ze mij voor die laatste 3,5 weken naar Pretoria Academic gynaeco… pffff opnieuw nieuwe gewoontes leren voor zo’n korte tijd! Ik blijf liever in Kalafong, na 9 maanden Kalafong is daar mijn hart!! Dus al maar wat afscheid beginnen nemen van de sisters. Aangezien ik eigenlijk nog nooit in Atteridgeville, onze aangrenzende township waar 50% van de patiënten vandaan komt, was geweest ben ik er toch eens op verkenning gegaan. Wordt als onveilig beschouwd maar op een zonnige winterdag zag het er heel vredig uit! Waarschijnlijk heb ik wel het goeie deel van Atteridgeville gezien. Aan de overkant van Churchstreet ligt ook Lotus Gardens, een andere township die je van in Kalafong heel goed herkent want het ziet eruit als honderden dezelfde mini-huisjes. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk gepakt was, ik moest daar veel eerder zijn gaan zien!! Want als de patiënten mij zeggen dat ze in een brick house wonen dan denk ik dat het OK is… maar die zijn 4x5m groot, 1 deur, 1 raam, en een golfplatendak!! Amai… en gisteren was het WEER van dat ! Weer gezaag over omgekeerd racisme: Marius was aan het zagen dat hij als blanke zijn visvergunning moet tonen en de zwarten moeten dat nooit… awel als hij dan toch zo graag gelijk gehandeld wil worden dan moet hij maar in Lotus Garden gaan vissen!!!

  • 02 Juli 2007 - 07:39

    Pi:

    Buurvrouw,

    ik kom in juli naar Zuid-Afrika!!!
    Weekje Kaapstad en weekje Kruger park. Ik weet niet juist waar we logeren bij het kruger park (trip w voor mij geregeld )
    maar we worden zo toch alweer iets meer buren

    Pi de voormalige buurman

    PS: Tis daar winter dan, wat voor weer kan ik verwachten?



  • 02 Juli 2007 - 07:43

    Smithy:

    Heurkje, waarom dacht jij eigenlijk dat het geen (ruptured) ectopic was? Owv geen peritoneale prikkeling? Owv de té stoere chirurg? Owv de hoge levertesten?

  • 09 Juli 2007 - 20:49

    Matthie & Liesie:

    nu worden we weer geprikkeld he Leen... Matt denkt in de eerste plaats aan iatrogene verwikkeling van illegale abortus (priemen etc)... eerste reactie was toch ook ectopic zenne ... hoe worden de hoge transaminasen verklaard? typische shocklever? wat is verband met morphine... graag het antwoord want matt kan 's nachts niet meer slapen ;-))

  • 10 Juli 2007 - 14:54

    Séverine :

    ik lees nu pas deze fascinating story...
    Toen ik het echt niet meer wist 2 jaar geleden was het antwoord dikwijls muti (aka herbal medicine) lever en anurie kan zeker maar laag Hb????
    ik sluit mij volledig aan bij de mensen van hierboven: answers please!!!!!!

  • 11 Juli 2007 - 19:50

    Heurkje:

    Subcapsulair leverhematoom wat geruptureerd is. 2,5L bloed in de buik. Vermoedelijk in het kader van ecclampsie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Leen

Op missie in de Kalafong !!

Actief sinds 06 Aug. 2006
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 63959

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2006 - 31 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: